Tietoa meistä

Lokalahti-Seuran tarkoitus on kehittää kotiseutua ja lisätä sekä kanta- että vapaa-ajanasukkaiden viihtyvyyttä. Seura pyrkii lisäämään kotiseututietoisuutta ja pitää yllä kotiseutuhenkeä.

Seuran toimintaan kuuluu muunmuassa:

• Lokalahden oman kesäpäivän, Suvipäivän järjestäminen heinäkuussa. Suvipäiviin kuuluu perinteisesti myyjäiset, erilaisia aktiviteetteja ja esityksiä.
  • Eräisessäkarissa sijaitsevan tuvan ja saunan ylläpitäminen ja vuokraaminen. Lämmitämme myös viikoittain saunaa seuran jäsenille ja tarjoamme paikan avantouinnille.
  • Järjestämme itsenäisyyspäivän juhlan yhdessä seurakunnan kanssa.
  • Huolehdimme Lokalahden laavun kunnosta ja siisteydestä. Lisäksi teemme paljon muuta, kuten huolehdimme keskustan penkeistä.

Tällä hetkellä seurassa on meneillään muutoksen aika ja seuran toimintaa pyritään elävöittämään uusien, aktiivisten jäsenten toimesta. Tavoitteenamme on panostaa yhteishengen luomiseen ja uusien aktiviteettien mahdollistamiseen.

Johtokunta 2023

• Seppo Laine Puheenjohtaja
  • Jyrki Pensikkala Varapuheenjohtaja
  • Saara Ahtiainen Sihteeri
  • Laura Nummi Rahastonhoitaja
  • Lefa Enbom
  • Anssi Junnila
  • Johanna Vilo
  • Tiina Alkio
  • Markus Anttila
Lokalahti-Seuran johtokunta 2023

Lokalahti-Seuran historiaa

Lokalahti-Seura on perustettu yhdistysrekisterin mukaan 21.1.1981. Yhdistyksen ensimmäiseksi puheenjohtajaksi valittiin Juhani Alkio ja sihteeriksi Tuija Vuorinen. Muiksi johtokunnan jäseniksi valittiin Mauno Eeva, Eija Elo, Auli Heikkala, Riitta Kanerva, Esko Ketola, Isto Laaksonen ja Pentti O. Pietilä.

Lokalahti-Seura perustettiin Lokalahden liityttyä Uuteenkaupunkiin vuonna 1981. Seuran tavoitteena oli toimia alueella kotiseutuyhdistyksenä. Yhdistyksen ensimmäiset vuodet olivat hyvin aktiivisia ja useat ihmiset liittyivät yhdistyksen jäseniksi.

Suvipäivät oli jokavuotinen voimanponnistus, joka on jatkunut yhdistyksen tärkeimpänä toimintana aina tähänkin päivään asti. Suvipäivät ovat aikanaan olleet jopa kolmipäiväiset. Toiseksi tärkeäksi järjestelyksi muodostui itsenäisyyspäivän juhla. Tilaisuuksien järjestelyissä olivat mukana monet alueen yhdistykset.

Lokalahti-Seura oli alullepanijana Lokalahden historiikin tekemisessä, jonka tekemisestä vastasi Veikko Paasio. Kaupunki teetti historiikin.kaupunki teetti.

Yhdistys haki itselleen entisen Lokalahden kunnan vaakunan käyttöoikeudet, jotka kaupunginhallitus selvitysten jälkeen myönsi.

Lokalahti-Seura vuokrasi seurakunnalta ns. Aspin-torpan (Lotan tupa) ja kunnosti sitä. Vuokrasopimus oli 25-vuotta. Yhdistys hankki kokouksiinsa erilaisia luennoitsijoita mm. Sakari Hinnerin.

Lähiympäristöön tehtiin retkiä, tutustuttiin paikkakunnan luontokohteisiin ja järjestettiin erilaisia tilaisuuksia. Monenlaista ”rekvisiittaa” hankittiin vuosien varrella; Lokalahti-aiheisia lippalakkeja, pinssejä, postikortteja ym.

Yhdistyksen alkuvuosien vilkkaan toiminnan jälkeen on ollut useita hiljaisempia jaksoja. Toiminnan ylläpitämiseksi on haettu useita erilaisia toimintamalleja. On pyritty kokoamaan toiminnallinen ryhmä eri yhdistysten aktiivisista jäsenistä, joka veisi Lokalahti-Seuran toimintaa eteenpäin. Puheenjohtajista jotka ovat olleet aktiivisesti mukana koko toiminnan ajan pitää mainita; Juhani Alkio, Eija Elo ja Riitta Kanerva. Hiljaisempinakin kausina he ovat jaksaneet uskoa tämän yhdistyksen tarpeellisuuteen ja pyrkineet hakemaan aktiivisesti uutta alkua toiminnalle.

Päivitetty 09.01.2023